Influencere Pelnrušķīte, Sprīdītis ar burvju nišas produktiem, apburtā ilgtspējības princese...
... un tūkstoš un vienas nakts pasakas par augstāku pievienoto vērtību
Jau daudzus gadus man ir pasakaina iespēja piedalīties Latvijas eksporta un inovācijas balvas žūrijas darbā un vērot tādus ekonomiskās attīstības procesus, kurus "vidējās temperatūras slimnīcā" dati īsti neatklāj, bet šie vērojumi lieliski tos papildina un paskaidro. Jau rīt, 5. decembrī, tiks godināti šā gada uzvarētāji, un, protams, šīs balvas ietvaros sanāk vairāk satikt tieši izcilniekus – veiksmes formulu izgudrotājus.
Laikā, kad ekonomiskā attīstība stagnē un eksporta tirgos valda drēgni vēji, uzteicama ir arī spēja noturēt ražošanas apjomus un izdzīvot līdz brīdim, kad ekonomika sasparosies jaunam izrāvienam. Nereti uzņēmēju un to komandu varēšana liek žoklim plati atvērties – pasakaini! Varbūt tieši tas mani vedina novērojumus sasaistīt ar pasakām. Tās būs četras.
Influencere Pelnrušķīte
Šogad sevi Eksporta un inovācijas balvai nominācijā "Eksporta jaunpienācējs" pieteica divi strauji augoši uzņēmumi, kuri darbojas ar līdzīgu biznesa modeli kā Latvijas vienīgais vienradzis "Printful Latvia". Uzņēmumi piedāvā platformas (selfnamed.com un supliful.com), kurā katrs var kļūt par patērētāju vai uzņēmēju ar savu zīmolu, pasūtot kosmētiku un citas preces pēc personalizētām receptēm un dizaina. Šāda platforma kā labā feja ikkatrai Pelnrušķītei ļauj ar vienu burvju nūjiņas vēzienu (precīzāk – dažiem klaviatūras klikšķiem) uzburt zīmolu bez biznesa plāniem, kredītiem, ražošanas iekārtām un dizaina komandām. Un tam ir arī labs ieguvums no ilgtspējības skatu punkta – nekādas ražošanas noliktavām un neizpārdoto preču izniekošanas, pircējs samaksā un tikai tad prece tiek saražota un pircējs saņem to bez liekiem transporta un veikalu plaktu ceļiem. Pelnrušķīte tikām droši var pozēt Instagram bez lieka riska pa ceļam pazaudēt kristāla kurpīti. Varbūt nedaudz pārspīlēju ar rožainumu, jo arī Pelnrušķītei ir svarīgs labs produkts un reputācija, bet kopumā tas tāpat izklausās pēc pasakas.
Sprīdītis ar burvju nišas produktiem
Latvijas apstrādes rūpniecībā svarīgu lomu spēlē būvniecības segments ar atbilstošām pieprasījuma pārmaiņām pēc koka, metāla izstrādājumiem un būvmateriāliem. Kokrūpnieki, metāla apstrādātāji un būvmateriālu ražotāji cenu konkurences pasliktinājumu un pieprasījuma kritumu pēc standartprodukcijas cenšas kompensēt ar iešanu dziļāk nišas produktos, ražo pēc pasūtījuma sarežģītākus produktus vai piegādā izejmateriālus nišas produktu ražotājiem. Tā nu viņi kā Sprīdīši pasaulē laimi meklē, uzvarot Milžus Lutaušus, Sīkstuļus un pašus Nelabos ar Vēja mātes un Meža mātes sarūpētām burvju svilpītēm un sprunguliņiem.
Turklāt šādus ierobežota piedāvājuma produktus ar specifiskām, pārākām īpašībām piedāvā arī ražotāji, kuri mums vairāk asociējas ar saviem pamatproduktiem. Piemēram, bērza saplākšņa ražotājs "Latvijas Finieris" ražo arī nodilumizturīgus virsmas pārklājumus ar pretslīdes īpašībām kravas transporta grīdām un bortiem, kuģu klājiem, konteineru grīdām, jahtu un laivu konstrukcijām un interjera dizainam. Ģipša plākšņu un citu būvmateriālu ražotājs "Knauf" ražo arī dažādus produktus ar īpašu sastāvu un pārklājumiem.
Tā uzņēmumi ar brīnumainām produktu īpašībām attīstās augstas pievienotās vērtības produktu segmentā ar iespējām arī pārdot daudz tālākos eksporta tirgos un citu nozaru lietojumam, tā vismaz daļēji kompensējot būvniecības segmenta vājināšanās ietekmi uz pelnītspēju. Jauns būvniecības atkopšanās vilnis vairs nav tālu, un tajā brīdī Sprīdīši jau būs gulbīša mugurā un būs gatavi jaunam attīstības posmam, kamēr citviet daži konkurenti tā arī paliks Laimīgo zemi neatraduši.
Apburtā Ilgtspējības princese
Lai gan ļaunā burve uzlika lāstu ilgtspējības princesei, tomēr visa pasaule cer, ka tā reiz modīsies. Visa pasaule – tas gan atkal ir neliels pārspīlējums, ir gana daudz šīs pasakas personāžu, kas ilgtspējības princesei vēl mūžīgu miegu. Bet kādus stāstus saklausīju šogad uzņēmumu secinājumos par pasaules lietu kārtību? Kopumā secinu, ka pieprasījums pēc ilgtspējības, zaļajām komponentēm, izejmateriālu izsekojamību lēni, bet aug, tomēr vērojami arī atsevišķi atviļņi iepriekš cerīgi iezīmētos virzienos. Skandināvija, protams, nemainīgi ir nozīmīgākā atbalsta komanda centienos modināt snaudošo daiļavu, un tur šāda virzība arvien turpinās. Augsta latiņa tiek turēta arī Lielbritānijā. Kāda rosība iezīmējas Francijā. Savukārt Vācija pagaidām dod priekšroku finansiāliem apsvērumiem.
Tomēr ir arī kāda nelāga ziņa Eiropas attīstībai – pasliktinoties finanšu situācijai, Eiropas uzņēmumi atgriež pievienotās vērtības ķēdēs nedrošos tirgus (piem., Ķīnu) ar zemākām izejmateriālu un gatavās produkcijas cenām. Tas samazina pieprasījumu pēc tiem Latvijas ražojumiem, kuriem tas pandēmijas laikā palielinājās, kad Eiropas uzņēmumi sadarbību meklēja tuvākā lokācijā. Un attiecīgi tas atkal palielina izdevumus un izmešus garākos transportēšanas ceļos. Tātad šajā transporta pārvadājumu kontekstā Covid-19 pandēmija kā princis dusošo ilgtspējības skaistuli noskūpstīja, tomēr tā apgriezās uz otriem sāniem un mostas negribīgi.
Tūkstoš un vienas nakts pasakas par augstāku pievienoto vērtību
Vizītes uzņēmumos apstiprina apjomīgas investīcijas inovācijās, augstākas pievienotās vērtības produktu ražošanā un fosilo resursu aizstāšanā, īpaši kokrūpniecībā un inženierijas nozarēs, bet ne tikai tajās – inovēt var ne tikai par zināšanietilpīgumu daudzinātajās nozarēs, bet arī nozarēs, kur vidējais latvietis kā inovāciju labākajā gadījumā gaidītu kādu neparastu garšu – pārtikas apstrādē. Stāstu ir daudz un dažādi, un tie lielā mērā ir par "pastāvēs, kas pārmainīsies" vai, izsakoties pasaku līdzībās, Šeherezādei jāizdomā arvien jauni un jauni stāsti, lai izklaidētu valdnieku Šahriāru, t.i., lai globālā ekonomika nesodītu ar nāvi (bankrotu).
- Finiera ražotājs "AmberBirch" šobrīd apjomīgi iegulda ne vien finiera ražošanas jaudu paplašināšanā, bet arī jauna produkta - siltumizolācijas paneļu no bērza ražošanā.
- Saplākšņa ražotājs "Latvijas finieris" pamatoti lepojas ar savu spēju radīt inovācijas, viens no piemēriem un nākotnes plāniem – uzsākt rūpniecisku lignīna un no tā veidotas līmvielas ražošanu, aizstājot fenola izmantošanu līmē.
- Pasaulē vieglāko mobilo ūdens pumpju ražotājs "AEONPUMP" iet krietni laikam pa priekšu – pērn uzņēmums tirgū piedāvāja pirmo litija bateriju ūdenspumpi, un drīz gaidāms tirgū jauns izgudrojums - ūdeņraža mobilie sūkņi.
- Olu un olu produktu ražotājs "Balticovo" ir iemanījies arī vistu kūtsmēsliem pievienot vērtību, pārdod gan biogāzi, gan tās ieguves inovatīvo tehnoloģiju (tās lielākais izaicinājums bija atfiltrēt kaļķakmens piejaukumu), un visbeidzot arī zaļos sertifikātus, kas ir trīsreiz dārgāki par pašu gāzi.
- "Pindstrup Latvia" kūdras ieguvi papildina ar kokšķiedras ražošanu un plāno turpmākajos gados palielināt kokšķiedras un citu materiālu īpatsvaru substrātu sastāvā līdz 30 %.
Vēl varētu turpināt garu sarakstu ar dažādiem datorprogrammēšanas jauniem virzieniem un mākslīgā intelekta pielietošanu, ar enerģijas ieguves alternatīvu izmantošanu (saules paneļus jau izmanto teju ikviens nopietns ražotājs) un maksimālu resursu un to atlikumu pārstrādi pašmāju ražošanas procesos. Bet lai stāsti paliek neizstāstīti un Šeherezādei ir iespēja stāstīt turpinājumu nākamgad. Un stāsti būs, palūk, kā izskatās šā gada investīcijas apstrādes rūpniecībā un jo īpaši kokrūpniecībā un inženiernozarēs!
No šī visa secinu, ka brīdī, kad Sprīdītis ar burvju nišas produktiem trāpīs uz nākamā globālās ekonomikas spēcināšanās viļņa, apburtā ilgtspējības princese tiks krietni sapurināta, Pelnrušķītei būs ko publicēt instagramā un valdnieks Šahriārs noelsīsies vien par jauniem stāstiem.
Vēlos informēt, ka tekstā:
«… …»
Jūsu interneta pārlūkā saglabāsies tā pati lapa