11.04.2025.

Digitālo tehnoloģiju ieviešana Latvijas uzņēmumos

Diskusijas materiāls 1/2025

Ilustratīvs attēls pētījuma vāks
Foto: Latvijas Banka

Pētījumā analizēti faktori, kas ietekmē digitālo tehnoloģiju ieviešanu Latvijas uzņēmumos, kā arī šīs ieviešanas ietekme uz uzņēmumu darbības rādītājiem. Izmantojot uzņēmumu līmeņa datus no ES apsekojuma par informācijas un komunikācijas tehnoloģiju izmantošanu uzņēmumos, analizēta četru tehnoloģiju – platjoslas interneta, tīmekļvietņu, pārdošanas tiešsaistē un elektroniskās datu apmaiņas (EDI) – izplatība. Pētījumā secināts, ka šīs tehnoloģijas visvairāk ievieš lielāki un eksportējoši uzņēmumi, kā arī uzņēmumi, kuri nodarbina IKT speciālistus un augsti kvalificētu darbaspēku. Būtiska ir arī apmācību pieejamība darbiniekiem ārpus IKT jomas.

Lai izvērtētu IKT ieviešanas ietekmi uz uzņēmumu rezultātiem, tiek izmantota difference-in-differences metode uzņēmumiem, kuri ieviesuši IKT, tos salīdzinot ar ļoti līdzīgiem uzņēmumiem, kuri IKT nav ieviesuši. Novērtējumi liecina, ka tīmekļvietņu ieviešana būtiski palielina uzņēmuma apgrozījumu un nodarbināto skaitu, īpaši apstrādes rūpniecībā. EDI izmantošana pārdošanā arī veicina abu rādītāju pieaugumu. Savukārt pārdošanai tiešsaistē nav būtiskas ietekmes. Viens no iespējamiem skaidrojumiem ir saistīts ar to, ka šo tehnoloģiju Latvijā pārsvarā izmanto mazie un vidējie uzņēmumi. Nepieciešamie ieguldījumi pārdošanas tiešsaistē nodrošināšanā šādiem uzņēmumiem var radīt relatīvi lielāku finansiālo slogu. Turklāt pārdošanas tiešsaistē nodrošināšana bieži prasa organizatoriskas pārmaiņas, kas īstermiņā var būt dārgas.

Nevienai no pētītajām tehnoloģijām nav statistiski nozīmīgas ietekmes uz produktivitāti īstermiņā. Šī parādība tiek interpretēta saistībā ar digitālās ekonomikas "produktivitātes paradoksu". Pētījumā norādīts, ka produktivitātes pieaugums var prasīt ilgāku laiku un ir atkarīgs no papildu ieguldījumiem organizatoriskajā kapitālā un darbinieku prasmēs. Mazākiem Latvijas uzņēmumiem šajā aspektā var būt īpašas grūtības, ņemot vērā finansējuma trūkumu un ierobežotu piekļuvi kvalificētam darbaspēkam.

Pētījuma noslēgumā sniegti svarīgi politikas ieteikumi. Lai digitālā transformācija būtu efektīva, uzņēmumiem jāiegulda ne tikai tehnoloģiju ieviešanā, bet arī cilvēkkapitālā un organizatoriskajās pārmaiņās. Pētījumā uzsvērts, ka digitalizācija ir daudzdimensionāls process, kura sekmīgai īstenošanai ir nepieciešama integrēta pieeja.

APA: Beņkovskis, K., Christodoulopoulou, S., Tkačevs, O. (2025, 15. apr.). Digitālo tehnoloģiju ieviešana Latvijas uzņēmumos. Ņemts no https://www.makroekonomika.lv/node/6678
MLA: Beņkovskis, Konstantīns. Christodoulopoulou, Styliani. Tkačevs, Oļegs. "Digitālo tehnoloģiju ieviešana Latvijas uzņēmumos" www.makroekonomika.lv. Tīmeklis. 15.04.2025. <https://www.makroekonomika.lv/node/6678>.
Up