Inflācija janvārī – jāsāk pierast, ka cenas aug mēreni
Inflācija janvārī, salīdzinot ar decembri, samazinājās. Janvārī tā bija 3.0 %, mēneša laikā cenām pieaugot par 0.6 %.
Janvāris, kā gada sākumam ierasts, mēdz būt jauns sākums ne tikai mūsu ikdienā, bet arī saistās ar cenu izmaiņām atsevišķām precēm un pakalpojumiem, kam cenas mainās retāk, bet pēc tam atlikušajā gadā mūs gaida lēnāks cenu pieaugums.
Ja pēdējo gadu laikā dzirdējām par kādu produktu grupu strauju cenu pieaugumu, nu laiks pierast pie ziņas, kas ir mazāk sensacionāla, – cenas pieaug mēreni. Nelielās cenu ikmēneša izmaiņas liecina vien par veselīgiem ekonomikas attīstības procesiem. Jau pašlaik vairākām produktu grupām cenu pieaugums gada laikā ir bijis zem 2 % (piemēram, transportam 1.5 %, apģērbiem 1.6 %), bet vairākām preču un pakalpojumu grupām (dabasgāze, cietais kurināmais, siltumenerģija) cenas gada laikā būtiski mazinājušās.
Šoziem patērētāji gan siltākas ziemas, gan lētāku enerģijas cenu ietekmē varēja izjust maciņam draudzīgākus rēķinus par siltumapgādi. Enerģijas cenām pērnā gada nogalē bija atelpas posms, dabasgāzes un naftas cenām pasaules tirgos, neskatoties uz ģeopolitiskajiem satricinājumiem, saglabājot relatīvi zemas vērtības. Šī gada sākumā naftas cenas atkal pakāpās virs 80 dolāriem par barelu, bet pēdējās nedēļas laikā naftas cenas ir atgriezušās pie mērenākiem līmeņiem, tiesa gan, dabasgāzei cena globālajos tirgos joprojām turpina kāpt.
Atsevišķu produktu cenu pieaugums (kakao, eļļa) skaidrojams ar šo produktu cenu strauju pieaugumu globālajos tirgos. Tomēr pārtikas cenas Latvija mēdz būt svārstīgas, un tās ietekmē ne tikai globālas norises vai pašmāju ražošanas izmaksas, bet arī lēmumi par akcijām un uzcenojumu dažādiem produktiem. Pēdējo mēnešu cenu pieaugums pārtikai Latvijā bijis relatīvi spēcīgāks, nekā par to varētu liecināt globālo cenu un ražotāju cenu izmaiņas. Pašlaik šim jautājumam pievērsta arī papildu politiska uzmanība.
Savukārt tendences pakalpojumu cenu izmaiņās lielā mērā ietekmē atalgojuma kāpums, bet straujais enerģijas un citu izmaksu pieaugums, kas pēdējo gadu laikā deva papildu uzrāvienu pakalpojumu cenu pieaugumam, nu ir rimies. Tāpēc patērētāji var kritiskāk izvērtēt pakalpojumu sniedzēju piedāvātās cenu izmaiņas un, ja tās šķiet nepamatotas, izvērtēt, kādas iespējas un cenas piedāvā konkurenti.
Patērētājiem jāizprot, ka augstās inflācijas laiks ir beidzies. Cenas turpinās pieaugt, bet cenu kāpumam jābūt saprātīgam un pamatotam, un ja kādā atsevišķā gadījumā tā nav, jāmeklē risinājumi, izvērtējot preču un pakalpojumu alternatīvas un tā mazinot preču tirgotāja un pakalpojumu sniedzēja vēlmi cenas celt nepamatoti strauji. Laiks saprast, ka nu dzīvojam citā – mērenas inflācijas laikā.
Vēlos informēt, ka tekstā:
«… …»
Jūsu interneta pārlūkā saglabāsies tā pati lapa