Komentārs par mazumtirdzniecības datiem 2009. gada februārī
Gan plānāki iedzīvotāju maciņi, gan budžeta taupības politika turpinājusi samazināt mazumtirdzniecības pārdošanas apjomus - tie kritušies arī februārī, bet lēnākā mēneša pārmaiņu tempā nekā janvārī. Salīdzinājumam: sezonāli izlīdzinātās mazumtirdzniecības apgrozījuma, neierēķinot auto, mēneša pārmaiņas janvārī -9.0%, -4.4% februārī. Iepriekš pieejamie patērētāju noskaņojuma aptauju rezultāti un netiešo nodokļu ieņēmumu dati ļāva šādu dinamiku paredzēt jau iepriekš.
Tirdzniecības dati preču grupu dalījumā liecina, ka iedzīvotāji turpina atteikties no dažādu ilglietojuma vai ar atpūtu un izklaidi saistītu preču iegādes: automašīnām, apģērbiem, metālizstrādājumiem, būvmateriāliem un santehnikas, kā arī datoriem, programmatūru un telekomunikāciju iekārtām, arī grāmatām un avīzēm. Tā kā ilglietojuma preces galvenokārt tiek importētas, tad šie procesi pozitīvi ietekmē Latvijas ārējās tirdzniecības saldo. Februārī straujāk nekā iepriekš saruka pārtikas preču pārdošanas apjomi un turpmākie mēneši rādīs, vai sākam taupīt arī uz pirmās nepieciešamības precēm.
Marta datos pagaidām jāpietiek ar pieņēmumiem - tikai rīt gaidāmi dati par auto reģistrācijām un patērētāju konfidenci martā. Pamatjautājums, vai pārtikas preču kritums būs turpinājis palielināties kopš februāra signāliem par pārtikas straujāku kritumu tirdzniecības apjomos. Ja tā, tad būs iezīmējusies jauna strukturālu izmaiņu tendence un šīs grupas negatīvais devums tirdzniecības apjomos turpmāk varētu palielināties.
Jāpiezīmē, ka tirdzniecības apgrozījuma pārmaiņu analīzi un prognozēšanu šobrīd apgrūtina akcīzes nodokļu likmju grozījumi, kas varēja ietekmēt iedzīvotāju lēmumus par to vai citu preču iegādi, piemēram, tabakas vai alkoholisko dzērienu pirkumiem.
Vēlos informēt, ka tekstā:
«… …»
Jūsu interneta pārlūkā saglabāsies tā pati lapa