29.01.2025.

Mazumtirdzniecība 4. ceturksnī: gaišs fragments "puzlē", kurā vairāku gabaliņu vēl trūkst

Mazumtirdzniecības apgrozījumu varētu uzskatīt par gaišu fragmentu puzlē, kas veido priekšstatu par ekonomisko aktivitāti Latvijā 4. ceturksnī, kamēr Centrālā statistikas pārvalde (CSP) uz laiku pārtraukusi publicēt iekšzemes kopprodukta ātro novērtējumu. 

2024. gadā 4. ceturksnī mazumtirgotāju apgrozījums salīdzināmās cenās palielinājās vairākumā preču grupu, taču vienlaikus auga arī mājsaimniecību noguldījumi, kas varētu norādīt uz noturīgu ienākumu kāpumu.

Mazumtirdzniecības apgrozījums salīdzināmās cenās 4. ceturksnī kopumā audzis par 1.6 % (CSP sezonāli koriģēti dati). Iedzīvotāju pirkumus gada nogalē papildus varēja nedaudz veicināt gaidāmās neapliekamā minimuma un minimālās algas pārmaiņas. Tās vairākumam patērētāju solīja nelielu ienākumu pieaugumu 2025. gadā. Oktobra-decembra patērētāju noskaņojuma rādītāju dinamika gan vēl tik daudzsološa nebija. Būtisks pozitīvs bija dažādu nepārtikas preču, tostarp mājokļa labiekārtošanas preču, mazumtirdzniecības devums kopējā nozares dinamikā 4. ceturksnī.

Kloda Monē gleznās to, cik saulaina diena, var skaidri nojaust bez paša gaismas avota attēlā. Tomēr, kad pieejami tikai kopējās bildes fragmenti, spriest par to, kurš gabaliņš ir saules apspīdēts un kas – baltais plankums, var būt pāragri. Pērnā gada 4. ceturkšņa izaugsmes puzlē mazumtirdzniecības lauciņā acīmredzot ir iespīdējusi saule, un šis laukumiņš tāds, visticamāk, nav vienīgais. Ceļu satiksmes drošības direkcijas dati rāda aktīvāku transportlīdzekļu reģistrāciju (nekā gadu iepriekš), kāpums vērots oktobra-novembra apstrādes rūpniecības datos. Vienlaikus ir jomas, piemēram, enerģētika, kur īstermiņa dati un laikapstākļi rāda, ka izaugsme varētu būt bijusi pieticīgāka. Siltāka ziema un mazāks apkures rēķins gan var motivēt ko atlicināt citiem pirkumiem.

Šā gada pirmo nedēļu karšu maksājumu dati rada priekšstatu, ka iepirkšanās prieks varētu būt atgriezies uz palikšanu. Tā gan pagaidām ir neliela daļa no 1. ceturkšņa. Lai gan tirdzniecības centru un dažādu izpārdošanu reklāmās Latvijā jau saskatāmi aicinājumi iepirkties saprātīgi, ar apdomu (ar to, visticamāk, domājot pirkuma nepieciešamības izsvēršanu un atkritumu mazināšanu), starp pārējiem janvāra mazumtirdzniecības datiem būs silti ierušinājies arī kādas specifiskas preču grupas kāpums futbola fanu vajadzībām. Interpretējot ekonomisko rādītāju dinamiku, varam tiekties silti bērnišķīgo prieku par "vairāk" (apgrozījuma) aizstāt ar prieku par šī "vairāk" vai "mazāk" saturu.

APA: Paula, D. (2025, 29. jan.). Mazumtirdzniecība 4. ceturksnī: gaišs fragments "puzlē", kurā vairāku gabaliņu vēl trūkst. Ņemts no https://www.makroekonomika.lv/node/6635
MLA: Paula, Daina. "Mazumtirdzniecība 4. ceturksnī: gaišs fragments "puzlē", kurā vairāku gabaliņu vēl trūkst" www.makroekonomika.lv. Tīmeklis. 29.01.2025. <https://www.makroekonomika.lv/node/6635>.

Līdzīgi raksti

Up