Mazumtirdzniecība pielāgojas ierobežojumiem
Mazumtirdzniecība 2020. gada laikā ir pielāgojusies dzīvei Covid-19 apstākļos. Pandēmijas otrajā vilnī līdztekus tiešajiem ierobežojumiem, kas pakāpeniski skāra daudzu tirdzniecības vietu darba laiku un klātienē tirgojamo preču sortimentu, mazumtirdzniecību ietekmēja arī ierobežojumi citās jomās, daļu patēriņa padarot nevajadzīgu.
Piemēram, pasākumu neesamība un ciemošanās neiespējamība mazināja vajadzību saposties, kā arī izmantot degvielu, lai kaut kur dotos. Iespējams, divreiz bija jāapdomā dāvanu iegāde mīļajiem, jo Ziemassvētku vecīša (piegādes pakalpojumu sniedzēju) noslodze, augot attālinātajai tirdzniecībai, bija palielinājusies.
Lai gan sabiedriskās dzīves pierimums varēja veicināt pievēršanos dzīvesvietas pārkārtošanai un labiekārtošanai, patērētāju piesardzība vai neērtības mājokļa preču attālinātajā iegādē gada nogalē tomēr ņēmušas virsroku.
Šādas norises atspoguļo Centrālās statistikas pārvaldes dati: mazumtirdzniecības apgrozījums salīdzināmās cenās 2020. gada 4. ceturksnī salīdzinājumā ar iepriekšējo periodu saruka par 1,4% (salīdzinājumam 3,6% kritums 2. ceturksnī). Decembrī mēneša kritums bija 5,7%, gada laikā mazumtirdzniecībai sarūkot par 4,4%, kas ir mazāk nekā, piemēram, aprīlī (samazinājums par 8,9% gada laikā).
Kā ierobežojumu apstākļos bija gaidāms, decembrī vairākuma preču grupu mazumtirgotāji piedzīvoja apgrozījuma kritumu. Pozitīvu pienesumu kopējās mazumtirdzniecības attīstībā veidoja pārtikas un dzērienu tirdzniecība specializētajos veikalos, attālinātās tirdzniecības aktivizēšanās, kā arī farmaceitisko preču tirdzniecība.
Covid-19 izplatības apturēšanai nepieciešamo ierobežojumu ieilgšana tomēr sekmējusi arī noskaņojuma pasliktināšanos: Eiropas Komisijas noskaņojuma janvāra aptauju rezultāti rāda, ka mazumtirgotāju pesimisms, kas no jauna bija atgriezies 4. ceturksnī, ir vēl nedaudz pastiprinājies.
Vienlaikus iepriekšējā gada pieredze un veiktie pielāgojumi neļauj pesimisma līmenim noslīdēt līdz pandēmijas pirmā viļņa laikā pieredzētajam.
Lai gan 2020. gads jau bija lielas pielāgošanās un radošas sadarbības risinājumu meklējumu gads uzņēmējiem un patērētājiem, mazumtirgotājiem arī turpmāk netrūks izaicinājumu, piemēram, vides jautājumos. "Zaļais kurss" ieņem arvien spilgtākas aprises ikdienas dzīvē, un, iespējams, daļu tirgotāju vairāk nekā līdz šim nodarbinās preču piegāžu un sortimenta politikas pārskatīšana, lai novērstu neizpārdotu sezonas preču krājumu sloga veidošanos, kā arī alternatīvu pārstrādes veidu meklējumi (pretstatā krājumu iznīcināšanai). Savukārt citi tirgotāji gatavosies dzērienu iepakojumu depozītu sistēmas ieviešanai, kas plānota jau pēc gada.
Brīdī, kad noteiktos ierobežojumus būs iespējams strauji mazināt, konfidencei uzlabojoties, visticamāk, pārklāsies daudzu tirgotāju vajadzība segt pandēmijas laika zaudējumus un patērētāju iespējas īstenot atlikto patēriņu, izmantojot pandēmijas laika uzkrājumus. Tas varētu dot savu artavu pakāpeniskā patēriņa cenu līmeņa pieaugumā.
Vēlos informēt, ka tekstā:
«… …»
Jūsu interneta pārlūkā saglabāsies tā pati lapa