Mazumtirdzniecība uzplaukst, taču pagaidām vienreizēju iemeslu dēļ
To, ka īslaicīgi faktori, piemēram, svētku dienu efekts, varētu būt ietekmējuši mazumtirdzniecību 4. ceturksnī, varam vērot datu mēnešu dalījumā. Oktobra mazumtirdzniecības rezultāti bija pieticīgākie šā gada laikā (no gada pieauguma tempa viedokļa), bet novembrī tie strauji uzlabojās.
Atšķirībā no 2015. gada, kad valsts svētki iekrita trešdienā, 2016. gada novembrī tie bija piektdienā, veidojot pagarinātu nedēļas nogali. Tas ir piemērots periods gan garākiem ģimenes izbraucieniem tepat Latvijā, gan lielāku pirkumu veikšanai, gan svētku svinēšanas tēriņiem. To arī redzam, īpaši auto degvielas tirdzniecības datos, kā arī mājsaimniecības un vairāku citu nepārtikas preču tirdzniecībā, kur pērn izveidojās zema bāze, bet šogad – visai straujš kāpums. Šajās preču grupās nedaudz mazāks, taču visai būtisks pozitīvs devums saglabājās arī decembrī.
Vienreizējs faktors, kas varēja nedaudz veicināt mazumtirdzniecību atsevišķos segmentos (piemēram, pārtikas), bija Taizé jauniešu dienas Latvijā decembra nogalē.
Papildus viesu pašu izdevumiem to uzturēšana varēja būt prasījusi, piemēram, nedaudz lielākus nekā ikdienā viesģimeņu izdevumus. Tomēr, lai gan viesu skaits sniedzās vairākos tūkstošos, pasākums ilga tikai dažas dienas. Arī viesu ierašanās mērķis nebija plaša izklaide un lieli tēriņi. Tādējādi var vienīgi minēt, vai pārtikas mazumtirdzniecības dati būtu vēl bēdīgāki bez šāda pasākuma norises. Pārtikas mazumtirdzniecība visu 2016. gada otro pusgadu pavadījusi mīnus zīmē, savu minimumu sasniedzot tieši decembrī.
Lai gan kopumā tautsaimniecības izaugsme šogad gaidāma straujāka nekā pērn un tā veicinās arī pieprasījuma kāpumu arī mazumtirdzniecībā, tuvākajos periodos mazumtirdzniecības attīstību nedaudz varētu bremzēt Rīgas iepirkšanās centra "Domina Shopping" (pagaidām) palikšana bez liela nomnieka un, iespējams, veikala apmeklēšanas centrālā objekta (ja runa ir par nedēļas nogales iepirkšanās paradumiem visai ģimenei) – pārtikas u.c. preču lielveikala.
Tomēr tautsaimniecības izaugsmes paātrināšanās nenotiek lēcienveidā, tā savus apgriezienus uzņems pamazām, tādējādi izaugsmes radītā pieprasījuma ietekme tāpat kā turīgāki laiki šā gada mazumtirdzniecībā varētu ienākt pakāpeniski.
Vēlos informēt, ka tekstā:
«… …»
Jūsu interneta pārlūkā saglabāsies tā pati lapa