Mazumtirdzniecības apgrozījuma rādītāji stabilizējas, uzlabojoties mājsaimniecību nākotnes vērtējumam
Pēc Centrālās statistikas pārvaldes datiem, sezonāli izlīdzinātais mazumtirdzniecības apgrozījums 2010. gada jūnijā salīdzinājumā pret iepriekšējo mēnesi nav mainījies. Ieskaitot automobiļu tirdzniecību, kas mazumtirdzniecības apgrozījuma statistikā netiek ņemta vērā, vērojams 0.7% pieaugums. Turpinās jau iepriekšējos mēnešos aizsākusies mazumtirdzniecības apgrozījuma stabilizācija, par ko liecināja vairāki operatīvie rādītāji - Eiropas Komisijas novērtētie konfidences jeb nākotnes vērtējuma indikatori, Ceļu satiksmes drošības direkcijas pirmo reizi jauno reģistrēto automobiļu skaita dinamika, kā arī atsevišķu nodokļu ieņēmumu labie rādītāji.
Pārtikas preču mazumtirdzniecības uzņēmumos mazumtirdzniecības apgrozījums samazinājies par 0.7%, savukārt nepārtikas preču mazumtirdzniecības uzņēmumos - pieaudzis par 0.4%. Salīdzinājumā ar iepriekšējo mēnesi (sezonāli izlīdzināti dati) ievērojami pieaugusi datoru un perifēro iekārtu, sporta preču un spēļu, kā arī metālizstrādājumu, krāsu un stikla tirdzniecība. Tāpat ir pieaugusi mazumtirdzniecības datos neietilpstošā automobiļu un motociklu tirdzniecība - par 3.7 procentiem. Lielākais samazinājums novērots audio un video ierakstu, pulksteņu un juvelierizstrādājumu, kā arī mājsaimniecības elektropreču tirdzniecībā.
Jūnijā, tāpat kā iepriekšējos mēnešos, mazumtirdzniecības apgrozījumu joprojām noteica pieaugošais optimisms mājsaimniecību nākotnes redzējumā - tirdzniecības konfidences rādītājs uzlabojās par 5 punktiem, savukārt patērētāju - par 2 punktiem. Pirmo reizi reģistrēto automobiļu skaita pieaugums arī ir papildus zīme mājsaimniecību optimisma kāpumam un pozitīvākam nākotnes ienākumu vērtējumam. Arī pēdējo mēnešu patērētāju konfidences apsekojumos pieaug patērētāju skaits, kas nākamajos 12 mēnešos plāno veikt lielus pirkumus. Šādas norises liecina par pakāpenisku iekšējā pieprasījuma atkopšanos.
Tomēr ir saredzami arī vairāki riski, kas, kopumā situācijai saglabājoties visai stabilai, turpmākajos mēnešos var radīt svārstības tirdzniecības norisēs. Lai gan mazumtirdzniecības apgrozījuma norises atspoguļojās arī labākā produktu nodokļu (akcīzes un pievienotās vērtības) ieņēmumu dinamikā, darbaspēka nodokļi joprojām pildījās sliktāk par produktu nodokļiem. Tas liecina, ka mazumtirdzniecības apgrozījuma stabilizācija pēdējos mēnešos lielākā mērā balstās uz patērētāju uzvedības izmaiņām un citiem, iespējams, īslaicīgiem faktoriem, nevis fundamentālām pārmaiņām.
Mazumtirdzniecības apgrozījuma dinamiku tuvākajos mēnešos var ietekmēt arī tuvojošās Saeimas vēlēšanas un attiecīga negatīva ietekme uz patērētāju noskaņojumu. Tas samanāms jau priekšvēlēšanu periodā - jūlijā tirdzniecības konfidences indikators saglabājās nemainīgs, bet patērētāju konfidence samazinājās par 2 punktiem. Tāpat sagaidāms, ka šī gada otrajā pusē, lai arī lēnāk, bet tomēr turpinās samazināties darba samaksas fonds, kas mazinās arī mājsaimniecību rīcībā esošo ienākumus. Arī paredzamais cenu kāpums tādiem regulējamiem pakalpojumiem kā siltumenerģijai ietekmēs iedzīvotāju pirktspēju.
Mazumtirdzniecības apgrozījums jūnijā joprojām bija par 3.1% mazāks nekā 2009. gada atbilstošajā mēnesī. Taču 2009. gada jūlijā - augustā mazumtirdzniecības apgrozījumam bija ievērojams samazinājums, tādēļ jau tuvākajos mēnešos bāzes efekta dēļ mazumtirdzniecības apgrozījumā būs vērojams arī gada kāpums.
Vēlos informēt, ka tekstā:
«… …»
Jūsu interneta pārlūkā saglabāsies tā pati lapa