Tirdzniecība turpina sarukt, bet patērētāju noskaņojums labvēlīgs turpmākajam
Mazumtirdzniecības apgrozījums decembrī salīdzinājumā ar novembri saruka par 1.9%. Līdz ar dāvanu un svētku maltītes gādāšanu veikalos šajā periodā bija redzama lielāka rosība, tomēr, izslēdzot sezonālo ietekmi, tirdzniecības aktivitāte turpināja nedaudz mazināties. Pārdošanas apjoma lejupslīdi tāpat kā iepriekš noteica zemāki iedzīvotāju ienākumi un pieaugusī piesardzība, nenoteiktībai par tautsaimniecības un personīgo finanšu turpmāko attīstību saglabājoties augstai.
Pārtikas preču mazumtirdzniecības apgrozījums decembrī saruka par 1.4%, savukārt nepārtikas preču - par 2.1%. Ja pārtikas un nepārtikas preču kopējie rādītāji demonstrēja pakāpenisku samazināšanos visa pēdējā pusgada laikā, tad ārpus šī rādītāja uzskatītajai automobiļu pārdošanai bija lielākas svārstības: pēc 11% kāpuma novembrī, decembrī tā saruka par 5.3%.
Gan kopējais mazumtirdzniecības apgrozījums, gan automobiļu pārdošanas apjoms ir sarucis līdz 2004. gada 3. ceturkšņa līmenim. Savukārt šo rādītāju attīstības tendences ir bijušas ļoti atšķirīgas: automobiļu pieprasījums tautsaimniecības augšupejas posmā palielinājās krietni straujāk par kopējo mazumtirdzniecības apgrozījumu, attiecīgi arī lejupslīdes etapā tā piedzīvoja straujāku kritumu.
Tā kā arī janvārī - februārī gaidāms turpmāks rīcībā esošo ienākumu samazinājums, ko pozitīvās norises eksportā un rūpniecībā pagaidām vēl nespēs kompensēt, lielākus tirdzniecības apjomus nebūtu pamata gaidīt. Tomēr patīkami pārsteidz pēdējie patērētāju noskaņojuma rādītāji, kur janvārī vērojama strauja uzlabošanās, stiprinot "piesardzīgā optimisma" pozīciju par nākotnes prognozēm.
Šobrīd grūti novērtēt, vai optimistiskāku iedzīvotāju skatu uz nākotnes norisēm gan ģimenes budžetā, gan valsts attīstībā ir noteikusi pārliecība, ka zemākais tautsaimniecības lejupslīdes punkts ir sasniegts un turpmāk gaidāmas vairāk pozitīvas ziņas, vai to būtiski iespaidojis pensionāriem labvēlīgais Satversmes tiesas lēmums vai kādi citi apstākļi. Tomēr, ja tas izrādīsies patērētāju konfidences pavērsiena punkts uzlabošanās virzienā, pēc kāda laika to redzēsim arī tirdzniecības rādītājos, jo īpaši, kad jau šobrīd aizsākušās pozitīvās norises tautsaimniecībā sāks atspoguļoties arī iedzīvotāju maciņos.
Vēlos informēt, ka tekstā:
«… …»
Jūsu interneta pārlūkā saglabāsies tā pati lapa